tisdag 16 augusti 2016

Lite om flaggor ...


Ja, jag vet, jag kan inte klara mig någon längre tid utan att göra en topplista i någon form – särskilt inte när jag har en blogg att publicera listorna på. :)
Och här kommer en topplista över något som jag faktiskt aldrig gjort topplista över tidigare, underligt nog, eftersom det är ett område som jag alltid varit fascinerad av. Nämligen flaggor.
Jo, för det är ju så att jag är mycket förtjust i flaggor och rentav ganska intresserad av vexillologi, som är ett finare ord för läran om flaggor. Det har varit så ända sedan jag var mycket liten. Varför jag har den lilla svagheten vet jag inte riktigt. Jag tycker väl helt enkelt bara att det är så tjusigt med alla dessa vackra, klara färger som harmoniserar med varandra – dessa stolta fanor som flammar stolt mot dunkla skyar. Att det sedan finns en hel massa intressant symbolik i flaggorna och att var och en av dem har sin egen historia och kulturella betydelse gör ju inte saken sämre. Man förstår världens länder bättre när man läser på om flaggor, man blir allmänbildad, och allmänbildning är aldrig fel.
Det är nog också så att flaggorna och flaggviftandet är en av de faktorer som gjort att jag är så förtjust i såväl Eurovision Song Contest som diverse internationella idrottstävlingar. Det skulle bli så mycket tråkigare om inte länderna hade sina flaggor med sig som symboler och förstärkte känslan av tävling (men också gemenskap!) på det sättet.

I alla fall, här följer nu då alltså min Topp 10-lista över personliga favoritflaggor, rangordnade efter bästa förmåga. Naturligtvis högst subjektivt, men jag har ändå försökt motivera varför just jag gillar just dessa länders flaggor så mycket.
Observera att det bara är världens suveräna stater som ingår i urvalet – det var tillräckligt svårt att välja ändå utan att ha med en massa andra områden också.

10. MALAWI
Det östafrikanska landet Malawi har en trikolorflagga i svart-röd-grönt, vilket i sig inte är så dumt, men den förbättras dessutom dramatiskt av den läckra röda solen, som mot svart botten stiger upp över det röda fältet nedanför. Enkelt men effektfullt.

9. BRASILIEN
Fantasin kan man inte klaga på när det gäller Brasiliens flagga – här finns både en rektangel, en romb och en cirkel i ett och samma motiv, och cirkeln i fråga är inget mindre än en tjusig karta över södra halvklotets stjärnhimmel. Med Brasiliens valspråk ”Ordem e progresso” (ordning och framsteg) finurligt och knappt synligt inskrivet tvärs över. Färgkombinationen med grönt, gult och blått är inte heller dum. Kanske någon tycker att det blir lite för mycket på en gång, men för mig funkar det som helhet och blir till en spännande flagga.

8. TYSKLAND
Trikolorer är i regel ganska tråkiga, men det finns några stycken som ser mer spännande ut, t.ex. Estlands blå-svart-vita , Luxemburgs med sin vackra ljusblå nyans – och så då den här från Tyskland, som till och med tar sig in på topp 10-listan. Kanske kan det förklaras av att jag gillar rött och gult, men jag tycker alltså den är riktigt njutbar, med det svarta som nästan smälter över i rött som övergår i gyllene: ett snyggt och smakfullt spektrum.

7. ISLAND
Egentligen är alla de nordiska korsflaggorna ganska fina – Finlands iskyliga vita och blå fana kan vaja väldigt snyggt ibland, och likaså Sveriges varmare blågula . Men den allra vackraste kombinationen i Norden tycker jag faktiskt att Island har. Den djupblå tonen (som nästan ligger åt det violetta hållet) som matchar det vita och röda i perfekta proportioner … vatten, is och lava … det funkar helt enkelt väldigt bra.

6. KIRIBATI
Den lilla önationen Kiribati i Stilla havet har en flagga som länge faktiskt var min favorit, eftersom den är så väldigt stämningsfull, med den gyllene fregattfågeln som breder ut vingarna över solen som går upp ur det böljande havet. Samma känsla som Malawi men snäppet bättre. Att flaggan inte hamnar högre på listan nu beror på att färgerna i den ändå inte harmoniserar riktigt … det röda skär sig liksom mot det andra. Men det är fortfarande en tjusig och lite udda flagga.

5. STORBRITANNIEN
Union Jack ser onekligen väldigt ståtlig ut, och den är dessutom så smart och klurigt uttänkt att man inte kan motstå den: flaggan är ju en kombination av Englands röda kors mot vit botten , Skottlands vita andreaskors mot blå botten samt Irlands gamla röda andreaskors mot vit botten . Det enda jag vänder mig mot är att det sistnämnda röda korset är inlagt i det vita på ett lite snett och asymmetriskt sätt – det är tydligen meningen, för att det inte ska se ut som att Irlands kors är lagt över Skottlands, men det är det enda som stör intrycket. Likväl är detta en flagga med stil. Rule Britannia!

4. JAMAICA
Jamaicas flagga är ovanlig på det sättet att den numera är den enda nationsflaggan i världen som inte innehåller någon av de tre vanligaste flaggfärgerna rött, vitt och blått. Här är det istället svart, gult och grönt som gäller, i en komposition som bygger på ett andreaskors, och det ser riktigt snyggt och harmoniskt ut. Man kan ju i och för sig undra varför Jamaica med all sin reggae och rastafari inte körde med rött, gult och grönt istället, men visst blev det bra så här.

3. LIBYEN
I samband med den arabiska våren 2011 skrotade Libyen den helgröna flaggan som var diktatorn Gaddafis påfund , och återgick till den flagga de haft tidigare. Det var bra gjort av dem tycker jag, för även om den helgröna var originell så var den ju urtrist, och den här känns verkligen häftig. Färgkombinationen rött-svart-grönt är gräll men inte dum, och jag gillar att svart är den dominerande färgen av dem: den vita halvmånen och stjärnan kommer bäst till sin rätt mot den bakgrunden.

2. KANADA
Visst är väl det där lönnlövet ståtligt! Och tack och lov att Kanada inte behöll sin gamla ”Red Ensign”, som var en sådan där flagga med Union Jack uppe i hörnet som Australiens (fast röd) . När de istället skulle byta till något mer personligt på 60-talet så såg de verkligen till att placera sin nationalsymbol på precis rätt sätt, som en del i en enkel men snillrikt utformad rödvit komposition. Det är en design som sticker ut, och vajar majestätiskt.

1. GREKLAND
Detta är min största favorit, och det är inte bara för att jag precis har varit i landet. :) Greklands blåvita flagga är helt genialisk och minst sagt utsökt, med en harmoni i designen som inget annat land kan överträffa. Se bara hur de växelvis blåa och vita ränderna nästan omärkligt övergår i korset uppe i hörnet, som en elegant synvilla, men fullständigt rakt och regelbundet. Det är helt enkelt oerhört vackert gjort. Och naturligtvis är det trevligt när länder har kors på sin flagga, det kan jag ju inte låta bli att tycka. Grattis Grekland till titeln!

Om du själv har åsikter om dessa eller andra flaggor så får du gärna kommentera! ;)

P.S. För rättvisans skull ska jag också räkna upp fem stycken ”bubblare” som nästan, men inte riktigt, tog sig in på denna lista. Dessa är: Spanien , Israel , Estland , Bhutan och Botswana .

Inga kommentarer: