onsdag 31 augusti 2016

Min utlandsresestatistik (intresseklubben antecknar så pennan glöder)


Jag är rätt så förtjust i att resa, och särskilt i att resa utomlands.
Det har jag också fått tillfälle att göra några gånger.
Ja, det har jag faktiskt. Ett bra tag tyckte jag att jag jämfört med många andra inte hade rest utomlands särskilt ofta, och det gav mig vissa komplex eftersom jag ju Vill Se Världen, och varför får inte jag göra det när alla andra får? Men jag har på senare år insett att det ändå har blivit ett antal tillfällen.
Och eftersom jag när det gäller resor inte bara gillar att tänka framåt mot resor jag vill göra i framtiden, utan även att tänka bakåt på resor jag faktiskt gjort, så fick jag häromdagen för mig att göra en hel sammanställning över alla de där utlandstripparna jag varit ute på. Med lite statistik till på köpet, över antalet besökta länder och var jag har varit flest gånger och så.
Så håll i er – här kommer nu strax min stora utlandsresegenomgång, från att jag föddes 1978 och ända fram till dags dato! (Kanske föga intressant för andra än mig själv, men en och annan kanske blir inspirerad.)
Är det då objektivt sett många eller få utlandsresor jag har gjort egentligen? Ja, att det över huvud taget var möjligt för mig att göra sammanställningen visar att det fortfarande är ett överskådligt antal, och därmed kanske inte jättemånga. Det finns ju folk som reser utomlands väldigt mycket i jobbet till exempel, och för dem är det komplett omöjligt att inte tappa räkningen. Men jag skulle nog inte heller vilja påstå att jag är dåligt berest. Trots allt var det också förenat med viss ansträngning att göra genomgången … jag fick ta en hel del hjälp av mina gamla dagböcker, annars hade det inte gått.

Nåväl, här kommer sammanställningen, och efter den följer statistiken.

SAMMANSTÄLLNING: MINA UTLANDSRESOR ÅR FÖR ÅR
När ett land står inom parentes är det för att jag vid detta tillfälle åkte igenom landet i fråga i ett fordon (tåg, buss eller båt) utan att trampa dess mark.
Länder som jag flugit över i ett flygplan räknas inte med här, mycket för att jag inte vet riktigt säkert vilka länder jag faktiskt flugit över.


1978-1983: Inga utlandsresor.
1984: Resa till Finland: Kimitoön (där mammas släkt kommer ifrån, och där mormor och morfar hade sitt sommarhus). Min första utlandsresa.
1985: Resa till Finland: Kimitoön.
1986: Resa till Finland: Kimitoön.
1987: Ingen utlandsresa.
1988: Resa till Danmark: dagstur till Fredrikshamn.
1989: Resa till Danmark: dagstur till Helsingör.
1990: Resa till Finland: Kimitoön.
1991: Resa till Finland: Kimitoön.
1992: Resa till Finland: Kimitoön.
1993: Resa till Finland: med husvagn genom Åland till fastlands-Finland.
1994: Klassresa till Österrike med flera länder: resväg (Danmark-)Tyskland-Österrike-Italien-Österrike-Tyskland(-Danmark).
Resa till Danmark: husvagnssemester på Bornholm.
Resa till Finland: Kimitoön.
1995: Resa till Norge: dagstur till Röros från Härjedalen.
1996: Tågluff: resväg (Tyskland-)Tjeckien-(Slovakien-)Ungern-(Kroatien-)Slovenien-Italien-Vatikanstaten-Italien-(Frankrike-Monaco-)Frankrike-Storbritannien-Belgien-(Tyskland-)Danmark.


Så här såg jag ut när jag tågluffade 1996 (här uppe på kupolen på Peterskyrkan i Rom). Sådana tider det var. :)

1997: Resa till Finland: Kimitoön.
1998: Resa till Kanada: resväg via Storbritannien. Årets sista fyra månader i Kanada.
1999: Årets första fem månader i Kanada. Hem med resväg via Storbritannien.
2000: Resa till Finland: Kimitoön.
2001: Resa till Finland: Helsingforskryssning.
Bröllopsresa till Spanien med flera länder: resväg (Danmark-)Tyskland-Frankrike-Spanien-Andorra-Spanien-Frankrike-Tyskland-(Danmark).
Resa till Danmark: dagstur till Fredrikshamn.
2002: Resa till Finland: Helsingforskryssning, vintern.
Resa till Finland: Helsingforskryssning som bröllopspresent, våren.
Resa till Finland: Kimitoön, sommaren.
2003: Resa till Egypten: charter till Hurghada/El Gouna.
2004: Resa till Finland: Helsingforskryssning.
2005: Ingen utlandsresa.
2006: Resa till Finland: Helsingforskryssning.
2007: Resa till Finland: Helsingforskryssning.
2008: Resa till Finland: Helsingforskryssning med mitt jobb.
Resa till Finland: Helsingforskryssning.
Resa till Norge: dagstur till Sandefjord.
2009: Resa till Finland: Helsingforskryssning.
2010: Resa till Danmark: Legoland och Lalandia.
2011: Resa till Finland: Helsingforskryssning.
2012: Resa till Tyskland: Berlin och Dresden, resväg (Danmark-)Tyskland(-Danmark).
2013: Resa till Danmark: tvådagarstur till Köpenhamn.
Resa till Danmark: Legoland och Lalandia.
2014: Resa till Norge: ”Äventyrsresan” till Tromsö och Lyngseidet, och därefter direkt Finland: Helsingforskryssning.
2015: Resa till Finland: Helsingforskryssning.
Resa till Polen: Gdansk och Helhalvön.
2016: Resa till Storbritannien: London, resväg Danmark-Storbritannien-Danmark.
Resa till Grekland: charter till Kreta.
Resa till Danmark: dagstur till Köpenhamn.


Silja Serenade i hamnen i Helsingfors - ett mycket vanligt förekommande resmål i min utlandsresestatistik. :)

STATISTIK ÖVER MINA UTLANDSBESÖK
Här blir det genast en definitionsfråga när ett besök i ett annat land egentligen ska räknas som ett riktigt besök, och hur många gånger ett land ska räknas under en och samma resa.
Jag har för att gardera mig använt mig av flera olika metoder i statistiken, som jag förklarar efter hand.
Sverige räknas aldrig med i statistiken, om någon undrar.


Antal besökta länder: 22.
Antal besökta länder (ej medräknat länder där jag inte trampat marken): 19.
Antal utlandsresor räknat i restillfällen (där t.ex. tågluffen är ett enda tillfälle): 42.
Antal utlandsrestillfällen i snitt per år: 1,1.

Antal besök i andra länderhär kan man räkna på åtminstone fyra sätt, men i samtliga fall betyder ”besök” att jag helt enkelt färdades in i ett land som inte var Sverige.
Variant A – där varje inträde i ett nytt land räknas för sig, även återkomster under ett och samma restillfälle (typ när jag var i Österrike, reste in i Italien en sväng och sedan kom tillbaka till Österrike – då räknas Österrike två gånger): 78 besök i andra länder.
Variant B – där länder som besöktes flera gånger under ett och samma restillfälle ändå bara räknas en gång var (som Österrike i exemplet ovan): 65.
Variant C – där varje inträde i ett nytt land räknas för sig som i variant A, och ”genomreseländer där jag inte trampade marken” ej är medräknade: 65.
Variant D – där länder som besöktes flera gånger under ett och samma restillfälle ändå bara räknas en gång som i variant B, och ”genomreseländer där jag inte trampade marken” ej är medräknade: 57.

Land som jag besökt vid flest tillfällen: Finland, 22 gånger oavsett definition, med Danmark som tvåa.
Land som jag tillbringat mest sammanlagd tid i: Kanada, med Finland som tvåa och Danmark förmodligen trea.
Land som jag tillbringat kortast tid i: Monaco (några minuter, fast bara i ett tåg), alternativt Vatikanstaten och Andorra (några timmar var) eller Belgien (lite längre tid, men bara ett par timmar på Belgiens mark, resten var i ett tåg).
Nordligaste punkt jag varit på: Tromsö, Norge.
Västligaste punkt jag varit på - och tillika den mest avlägsna: Banff, Kanada.
Sydligaste och östligaste punkt jag varit på: Hurghada, Egypten (fast noga räknat är Hurghadas flygplats den sydligaste punkten medan själva staden Hurghada är den östligaste).


Det stora slottshotellet i Banff i de kanadensiska Klippiga bergen - längre bort från Sverige än så har jag aldrig varit. (Bild från Wikipedia.)

Jahapp – det var den statistiken det. :)
22 (alternativt 19) besökta länder, och 42 tillfällen då jag rest utomlands. Drygt en utlandsresa om året i genomsnitt. Och 22 besök i Finland, varav 12 i form av Helsingforskryssningar. Om jag får säga det själv så tycker jag inte det är så fasligt dåligt.
Men man kan naturligtvis alltid bli bättre. Jag siktar på att komma iväg och fylla ut ännu fler vita fläckar på min karta. Jag har fortfarande så där 50–60 år på mig att göra det. Och nu när jag har grundsammanställningen kan jag uppdatera den då och då.
Hoppas att jag har inspirerat en och annan läsare att gripa sig an uppgiften att själv sammanställa sina utlandsvistelser!
Trevlig resa!

Inga kommentarer: