fredag 25 november 2016

Vad händer i Israel? Lite om nyhetsgranskning


Just nu ser jag ett utmärkt exempel på hur nyheter kan blåsas upp och utsättas för ryktesspridning.

Det handlar om Israel. Enligt flera Israelvänliga Facebooksidor, som en del av mina vänner gillar, så är det för närvarande en väldig massa skogsbränder i Israel och över 50 000 människor har evakuerats. Och bränderna är anlagda, står det tämligen rakt på sak på de där sidorna. Terrorbrott. Man kan också se en Israelkarta med en massa eldar som visar var det brinner någonstans, och det står dramatiskt ”Israel is burning”.
Jag blir lite fundersam över varför det i så fall inte står mer om denna nyhet på andra ställen. På SVT till exempel syns det inte alls.
Omedelbart hör jag för mitt inre öra hur Israelvännernas röster utbrister ”ja men det är ju klart att vänstervridna SVT inte rapporterar om det, de haaaaatar ju Israel och ääääälskar terrorister, de har inget intresse av att skriva om det här!”
Tittar lite noggrannare och upptäcker att SVT faktiskt har en artikel om saken, ganska väl dold, men skriver om det gör de faktiskt.
Nåja, om vi nu antar att SVT faktiskt ändå är opålitliga så kanske jag ska kolla på vad lite andra medier i andra länder skriver om bränderna i Israel. Tittar på några stycken, de första som faller mig in: finländska YLE, engelska The Guardian och amerikanska New York Times.
Alla har med nyheten, fast ingen av dem har den som huvudnyhet. Samtliga är dessutom ungefär eniga med varandra (och med SVT), även om de har lite olika infallsvinklar. Min bild av det hela blir att det mycket riktigt brinner för fullt i Israel, mest i Haifa, och att 50 000 personer har evakuerats därifrån. Lyckligtvis har ingen dött. Det rör sig om skogsbränder som sprids på grund av kraftig torka och vindar, och i första hand ses detta som en naturkatastrof. Emellertid är det flera politiker och myndighetspersoner i Israel som menar att en del av bränderna är anlagda. Hälften av dem, är det mest drastiska påståendet jag hittar från någon israelisk politiker. Men än så länge finns det inga bevis för detta, utan vi får se längre fram vad undersökningarna visar. Dessutom finns det ytterligare intressanta aspekter, som att eventuella terrorister också skulle kunna vara israeliska och inte palestinska, och att även palestinska samhällen har drabbats av bränderna.


(Bild från New York Times.)

Så ligger det alltså till. Personligen skulle jag i detta läge föredra att avvakta innan jag börjar prata om terrordåd och lägga fram anklagelser och påstå att hälften av de israeliska skogsbränderna har orsakats av människohand. Det verkar faktiskt inte riktigt säkert ännu. Vi behöver få veta mer.
Och det är också svaret på den oundvikliga provokativa frågan ”varför skriver inte media om det här”? Det gör de, för det första, men inte så mycket och det är för att de helt enkelt inte vet tillräckligt mycket än.
Men på de Israelvänliga sidorna går alltså ryktet för fullt just nu, att det är terrorister som håller på att sätta eld på Israel och att alla bränderna är terrorbränder. Det poängteras också att folk i arabländerna minsann jublar över bränderna. Stämningen är allmänt upprörd, och alltsammans är som sagt ett tydligt exempel på hur man låter sig ryckas med av en nyhet och generalisera. Det hade inte behövt gälla just Israel, det är en ganska vanligt förekommande grej nu för tiden. Så här går det helt enkelt ofta till.

Tyvärr är det inte särskilt lätt att göra något åt saken, för nu har folk redan bestämt sig för att palestinierna håller på att sätta Israel i brand, och det kommer nog inte att hjälpa hur mycket jag än uppmanar dem att sansa sig och påpekar att vi måste avvakta säkra besked först och att det faktiskt inte är bekräftat att det är en stor serie terrordåd. (De etablerade medierna mörklägger ju bara ändå ...)
Tvärtom riskerar jag, om jag lägger mig i dessa diskussioner, att mötas av stort missnöje och skepsis eftersom jag inte har någon medkänsla med offren för branden och inte tillräckligt mycket försvarar Israel eller kritiserar Israels fiender som en god kristen ska göra.
Jag försöker ju bara söka sanningen, för ”sanningen ska göra er fria”, har Jesus sagt. Självklart tycker jag det är hemskt med dessa bränder, och om det finns folk som är skadeglada åt det (vilket det säkerligen gör) så är det motbjudande. Men mitt i detta får man försöka ha en objektiv och nykter attityd, och som sagt ta reda på hur det faktiskt förhåller sig. Om sanningen redan nu vid en kontroll hade visat sig vara att det är 100 % terrorbränder och att SVT hemligstämplar detta, så hade jag godtagit den sanningen också. Men nu verkar det alltså vara klokt att vänta ett tag med reaktionerna. Lite efterforskningar och källkritik skadar inte.

Tyvärr känns det ibland som det är fullständigt lönlöst med just efterforskningar och källkritik. :(

Inga kommentarer: