lördag 24 mars 2018

Bio i himlen


En av mina favorittankar när jag föreställer mig hur det ska bli i livet efter detta, det är att det i himlen kommer att finnas en särskild biograf. På den biografen kommer det att visas filmföreställningar där vi som tidigare levt på jorden får ”facit” till mycket av det som hände under vår tid där.

Det är ju så att det är väldigt mycket här i den jordiska tillvaron som man inte vet, och aldrig får någon förklaring till. Mycket man går och undrar. Vad var det egentligen för mening med det där? Vem var det som hade rätt i den konflikten? Vad var det som fick den där personen att göra just ? Varför blev det som det blev den gången? Var den där grejen rätt eller fel? Fanns det förmildrande omständigheter som låg bakom, något dolt som allt berodde på? Vem hade Gud på sin sida (om det nu var någon som hade det)?
Så kan åtminstone jag hålla på och tänka och fundera, både sett till storpolitik och bland folk jag känner och har känt. Jag är liksom nyfiken på orsakssambanden. Och det gäller ju om möjligt ännu mer min egen livshistoria … den är ett kapitel för sig. Varför blev jag sådan som jag är? Vad har påverkat? Hade det kunnat bli annorlunda om jag gjort på ett annat sätt vid ett visst tillfälle? Etcetera etcetera.

Bland kristna brukar det ju sägas att vi kommer att få träffa Gud i himlen en gång, och många av dem brukar vara inne på att vi då kommer att få svar på våra frågor. Och det jag då tycker är angenämt att föreställa sig, det är att vi får svaren just i form av föreställningar i en himmelsk biosalong, där vi får se de jordiska scenerna spelas upp för oss och vi för en gångs skull får den slutgiltiga sanningen presenterad, av den som verkligen vet allt.
Det skulle då kunna bli någon sorts ständigt repertoarschema som man med fördel kan gå och spana in och se om det är något man är intresserad av att titta på: ”Nu visas i salong 6 föreställningen om sanningen bakom striden mellan …” eller ”I salong 11 går nu filmen som avslöjar Guds åsikt om …”.
Eller så kan man välja att gå till sin egen privata salong och få se lösningen på någon gåta ur ens eget liv som man funderat länge på, i form av en spännande animerad kortfilm. Kanske någon himlakompis har lust att hänga med.

En fördel med de här biobesöken blir också att trots att föreställningarna säkert visar en del känsliga och ibland motbjudande detaljer, så kommer ju ingen biobesökare att reagera med klander och fördömande när de ser filmerna – för i himlen ska det inte finnas någon bitterhet. Publiken får helt enkelt bara facit, och kan lugnt konstatera att så där var det. Inga förebråelser eller anklagelser: ”Vilken ärkeskurk han var, den där X!”, och inte heller någon retsam triumf: ”Ha! Vad var det jag sa! Det var vi som var inne på rätt spår och ni hade fel!” Utan bara en ny kunskap, ett nytt perspektiv, som man tar till sig för att sedan gå vidare med samma himmelskt vänskapliga inställning till medmänniskorna som tidigare, om än kanske bara med ytterligare ett snäpp fördjupad förståelse och förlåtelse.
Jag tycker för min del att det skulle vara riktigt härligt om det fungerade på det där sättet med bio i himlen. Jag skulle bli en flitig gäst på biografen i fråga, så nyfiken som jag är på allt möjligt i historien och i människors livsöden och i min egen personlighet.
Kanske skulle biografrepertoaren vara något begränsad på det sättet att filmerna inte nödvändigtvis presenterar det som skulle ha hänt (kontrafaktisk historia), för just det får vi kanske inte veta, åtminstone inte om man får tro Aslan i Narnia-böckerna. Men facit till det som faktiskt hände räcker väl nästan oändligt bara det.

Nu är jag ju förstås medveten om att det där med himlen och livet efter detta är svårt, för att inte säga omöjligt, att föreställa sig konkret. Himlen kommer liksom att vara på ett helt annat plan, en annan dimension, något själsligt, och det är då inte riktigt relevant att tänka sig något så prosaiskt som en biograf placerad där.
Å andra sidan lever ju bilder av lovsång och Livets träd och den nya staden Jerusalem och diverse andra ganska konkret jordiska motiv kvar i den kristna föreställningen av himlen … så det kanske inte är något som hindrar att jag tänker mig en biograf där också? Under alla omständigheter vore det ju trevligt att en gång få facit och svar från Gud på mina frågor på något sätt.
Jag tror jag fortsätter fantisera om den där himmelska bion!

Inga kommentarer: