onsdag 9 november 2022

Allsvenskan i TV – en undersökning av hur ofta lagen får synas (del 1)


Nu har herrallsvenskan i fotboll tagit slut för i år. Och därmed har jag också lite statistik att presentera – för den som är nyfiken på det här med hur allsvenska lag behandlas i media.

Ursprunget till det hela är att jag redan tidigare har tyckt mig observera att mitt favoritlag Kalmar FF:s matcher nästan aldrig sänds i linjär-TV. Något som i sin tur har väckt min undran över hur TV-kanalerna tänker när de lägger sina tablåer. Ser de till att alla de sexton allsvenska lagen får sändas ungefär lika mycket? Eller är det något annat som avgör? Typ hur lagen ligger till i tabellen inför varje omgång – att det är det som bestämmer vilken match som är mest intressant? Eller hur många potentiella tittare det blir?
Inför den här säsongen i april i år bestämde jag mig för att försöka reda ut den saken, och därför har jag sammanställt statistik över hur matcherna har schemalagts och sänts – och vad de lag som visats har haft för tabellposition och ”nyhetsvärde” just då.

Först lite bakgrundsinfo.
Under den här säsongen 2022 har det varit bolaget Discovery som haft sändningsrättigheterna till herrallsvenskan i fotboll. Och på sätt och vis är det också så att de faktiskt sänder allt. I alla fall om man har ett fullständigt Discovery-abonnemang för allsvenskan. Då kan man liveströmma vilken allsvensk match man vill via nätet. Alla går att välja, där finns ingen orättvisa. Om jag hade ett sådant abonnemang skulle jag kunna se varenda Kalmar FF-match hemma på min skärm.
Men om man inte är väldigt sportnördig och väldigt rik, så har man i regel inget sådant där Discovery-abonnemang (för det kostar multum). Lyckligtvis kan man då istället se allsvenska matcher i vanlig linjär TV, närmare bestämt i Kanal 5 eller Kanal 9, för de två kanalerna ägs av Discovery. I de flesta av allsvenskans trettio omgångar brukar bolaget, förutom att de liveströmmar samtliga matcher, låta en av dem sändas i femman eller nian. Och i sådana fall kan jag titta.
Det är alltså på det här området jag har gjort min statistik, för det är här jag tidigare har inbillat mig att Kalmar FF är underrepresenterade. Det känns som de dyker upp ganska sällan i Kanal 5 och Kanal 9. Så hur ofta förekommer egentligen de och andra lag i linjär-TV? Finns det någon rättvisa?

Någon kanske flinar åt min frågeställning till att börja med, för varför ska jag hålla på att föra statistik över en sådan grej? Har jag inte bara lillebrorskomplex eller något? Och framför allt, om jag vill veta hur Discovery tänker när de väljer vilka matcher som ska gå i femman och nian, så är det väl bara att fråga Discovery själva?
Ja, det var faktiskt också precis vad jag gjorde. Jag mailade till Discovery (det var inte lätt att hitta någon kontaktuppgift, men jag gick via en support-mailadress) och beskrev mina funderingar och frågade om de tänker på något speciellt sätt när de bestämmer sändningsschemat. Jag frågade också om de samarbetar med Svenska Fotbollförbundet i samband med att matchschemat läggs, för att vid det tillfället avgöra vilka av matcherna som ska linjär-TV-sändas.
Men jag fick inte alls något klart besked om den saken utan bara ett goddag-yxskaft-svar från någon handläggare, så jag bestämde mig snabbt för att det var bättre att fortsätta undersöka saken själv och se med egna ögon. Så var det med det. Det blev lite roligare så också, för mig som gärna nördar ner mig i statistik om sådant jag är intresserad av. 😊

Att undersöka och svara på frågan är nu inte riktigt så enkelt som att bara skriva upp vilka matcher det var som sändes och sedan jämföra. Det är flera faktorer som påverkar.
Inledningsvis är det ju inte så att det bestäms med kort varsel vilken match som ska sändas i Kanal 5 eller Kanal 9, utan det avgörs tidigare än så, nämligen kort efter att själva spelprogrammet har lagts av Svenska Fotbollförbundet (SvFF). Och programmet läggs inte på en och samma gång för hela säsongen, utan i etapper. Innan säsongen har börjat bestäms de tio första omgångarna, och sedan släpps resterande delar av spelprogrammet vid ett par andra tillfällen under året. TV-tiderna brukar sedan komma rätt snart efter varje ”programsläpp”, d.v.s. ganska långt innan matcherna faktiskt spelas.
Eftersom jag ville göra den här undersökningen så sakligt som möjligt höll jag ordning på det där. Jag hade vissa problem att hitta en TV-tablå där jag kunde se långt i förväg hur Discovery tänkt sända allsvenskans matcher på sina kanaler, men jag hittade en här – märkligt nog inte en av Discoverys egna sajter, för där finns det inga sådana uppgifter, utan detta är en från Tele2, men det var den bästa träffen. Med hjälp av den sidan kunde jag se när det bestämdes vilka matcher som skulle sändas, och det var alltså vid några olika tillfällen under året (inför säsongen samt i maj, augusti och oktober) som det lades upp fler, ett antal åt gången. Och i min statistik över hur matcherna har sänts så har jag alltså tagit hänsyn till hur tabelläget var i allsvenskan just vid de tillfällena. Återkommer till det.

Ja, nu ska jag snart börja med själva resultatet av undersökningen, men ytterligare en faktor jag måste nämna och ta hänsyn till är att varje omgång i allsvenskan är uppdelad på flera dagar och tider. Det är aldrig så att alla omgångens åtta matcher spelas samtidigt (utom i den allra sista omgången), utan de fördelas på minst två, oftast tre och ibland fyra olika dagar i följd. Vilket väl de flesta som följer allsvenskan vet. Och de matcher som är på samma dag är ofta inte heller samtidigt: i synnerhet lördags- och söndagsmatcher brukar spridas ut så att några lag spelar klockan 15:00 och andra 17:30.
Här har jag också konstaterat att det finns ett mönster, nämligen att när Kanal 5 sänder en allsvensk match linjärt, så är det alltid klockan 15 på en lördag eller söndag. (Val av veckodag beror troligen på deras utbud i övrigt den helgen, vilket också förklarar varför de vissa helger inte sänder alls.) Kanal 9 för sin del sände under 2022 inte särskilt många matcher, men de tre gånger de gjorde det så var det vardagsmatcher som i de fallen spelades klockan 19. Detta är alltså femmans och nians ”ordinarie sändningstid”, kan man säga.
Detta innebär att det inte blir helt rättvisande om jag i min analys ska börja klaga över att en viss match från en omgång sändes men inte en annan – för om den som inte sändes var klockan 17:30 en lördag var det ju inte så konstigt att den inte sändes, då det är klockan 15 som är den normala sändningstiden för Kanal 5. När jag i analysen (ja, den kommer alldeles strax) talar om att vissa lag blev ”ratade” vid diverse tillfällen, så gäller det alltså bara de tillfällen då femman eller nian faktiskt sände allsvensk fotboll just då, men valde att inte sända de lagen. Matcher som gick utanför ordinarie sändningstid är så att säga inte relevanta, om ni fattar min poäng.
Sedan kan man förstås undra vem som bestämmer vilket lag som ska spela på vilken dag och vilket klockslag under varje utspridd omgång. Fotbollförbundet, Discovery eller klubbarna själva? Läggs schemat först, varefter Discovery väljer utifrån det hur de ska linjärsända, eller har de ett finger med i schemat redan från början? Det kan förstås ha viss betydelse i sammanhanget, men jag vet inte (för Discovery svarade ju inte på den frågan), och därför koncentrerar jag mig alltså som sagt på hur de valt att sända matcher just på sina ordinarie sändningstider. Då får man nog en någorlunda rättvisande bild.

Nu ska vi titta på statistiken, och det första jag då vill visa upp är en elegant liten tabell över de sexton lagen som spelade i allsvenskan 2022. Här har jag skrivit upp hur många gånger i år som det har hänt att de spelat en match som visats linjärt i Kanal 5 eller Kanal 9. Jag har dessutom skrivit upp hur många gånger lagen ”aktivt ratats”, och med det menar jag ett tillfälle då ett lag spelat en match som Kanal 5 eller Kanal 9 inte sände utan istället sände någon annan match vid exakt samma tid. Helt enkelt att kanalerna hade kunnat sända laget i fråga just då men med flit lät bli, till förmån för någon annan. Det är att bli ”ratad”.
Och här ser vi nu då hur ofta lagen har visats och ratats i år. Om man subtraherar antalet ”visats” med antalet ”ratats” får man dessutom ett värde, och ju högre det värdet är, desto mer gynnat av Kanal 5 och Kanal 9 (alltså Discovery) får man ju då säga att laget är. Självklart gäller också det omvända: ett negativt värde kan tyda på att Discovery inte varit så pigga på att visa just det laget. (Men det där värdet är inte helt pålitligt, eftersom det även beror av hur många gånger laget råkat spela på ordinarie sändningstid, vilket kan vara lite olika.)


Den första slutsats som åtminstone jag drar av den här statistiken, det är att någon rättvisa finns det uppenbarligen inte. Det kan vi glömma med en gång, att Discovery med sina kanaler femman och nian skulle eftersträva att sända alla lagen ungefär lika mycket.
Vi ser att det är ett lag som får äran att ha visats linjärt mest av alla i år, nämligen förra årets svenska mästare Malmö FF. Deras fans har kunnat se dem på TV utan dyrt Discovery-abonnemang hela sju gånger. Tvåa kommer Hammarby med sex tillfällen, följt av de båda IFK-lagen Göteborg och Norrköping med fem var, och sedan är det ett gäng lag som visats fyra gånger: AIK, Djurgården, Elfsborg, Helsingborg och Värnamo. Fem av de här nio lagen i topp har också pluspoäng i förhållandet mellan ”visats” och ”ratats”, vilket de är de enda som har.
Det som alla de här lagen med många visningar har gemensamt, förutom Värnamo, är att de är Sveriges mest populära och är de som brukar anses ha starkast fotbollstradition och fotbollskultur. Det är just de fem klassiska storstadslagen, samt i någon mån Norrköping, Elfsborg och Helsingborg, som utgör den skaran. (Jag tror att de flesta i fotbolls-Sverige håller med mig om det.) Är det lite så Discovery kan ha tänkt … att det är de som är mest värda att visa?
Att sedan nykomlingen Värnamo också finns med här, en klubb som aldrig förut ens varit med i allsvenskan, är inte lika lätt att förklara. Men det kanske är en ren slump … ja, om man tittar närmare på vilka Värnamo-matcher det egentligen var som sändes, så finner man att det var matcher mot Göteborg, Malmö (både hemma- och bortamatchen) samt AIK. Kanske var det inte för Värnamos skull som Discovery valde att sända dessa matcher? Vi ser ju dessutom, en spalt längre högerut, att Värnamo inte bara har visats fyra gånger utan ratats lika många också.
Jag kanske även ska nämna ett lag som Häcken i sammanhanget: Häcken som ju blev svenska mästare till slut, och som gjort en imponerande säsong hela vägen fram till dess, men som inte har sänts lika mycket som de ”mest populära” utan ligger lite i mitten. Borde de inte med sina resultat ha haft ett större nyhetsvärde? Kan även detta tyda på att det är popularitet bland tittarna som spelar roll, snarare än de faktiska resultaten?

Om vi sedan börjar titta åt motsatt håll, och se på vilka lag det var som inte sändes särskilt mycket, så kan jag som Kalmar FF-fan konstatera att mitt lag sannerligen inte har förekommit ofta i tablån. En enda gång under 2022 har jag kunnat se KFF på TV (och det visste jag ju redan innan, det var bortamatchen mot Djurgården, den tittade jag på), och det har varit fyra tillfällen då Kanal 5/Kanal 9 hade kunnat visa KFF men inte gjorde det. Dock är inte Kalmar de som råkat värst ut. Man är olycksbröder med Mjällby och Sirius, men allra sämst behandlade är ändå Sundsvall och Varberg: Sundsvall har även de bara visats en gång och ratats så många att deras siffra är bedrövliga -8 … och stackars Varberg har inte fått en enda direktsändning i linjär-TV av Discovery! (Nu när de kvalspelar mot Öster blir det dock två stycken, så de får se det från den ljusa sidan.)
Även detta är någorlunda i linje med hur fotbollslag i Sverige brukar uppfattas av gemene man. Varken Kalmar, Mjällby, Sirius, Sundsvall eller Varberg är lag som det direkt slår gnistor om i media – streckdramatik eller Henrik Rydström till trots – och Sundsvall tillbringade dessutom nästan hela säsongen längst ner i tabellen och kändes uträknade från början, så Discovery tyckte väl helt enkelt inte att det var lönt att sända matcher med dem. (Enda gången det hände var när de mötte Hammarby, talande nog.)

Men nu börjar det kanske bli lite väl lätt att generalisera här. Är det verkligen så enkelt som att Discovery har valt de ”mest attraktiva” lagen hela tiden? Stämmer den principen hela vägen eller finns det undantag? Är det inget annat som kan ha spelat in?
Jag har ju faktiskt statistik kring matcher och omgångar i detalj, och tabellplaceringar och allt möjligt annat, så jag tror att jag ska ta paus här och så fortsätter vi med mer ingående observationer i nästa inlägg. För här finns faktiskt mer att uppmärksamma om man tittar lite närmare.
På återseende!


Vidare till andra delen av denna undersökning


Inga kommentarer: