onsdag 13 september 2023

”Igelkotten recenserar” – en ny månatlig idé


Nu har jag bestämt mig för att inleda en ny vana här på bloggen.
En gång i månaden ska jag lägga ut en recension här. ”Igelkotten recenserar” ska det få heta.
Jag är ju faktiskt rätt förtjust i att recensera saker emellanåt. Det har jag gjort förr, även på denna blogg – här har jag skrivit detaljerat om t.ex. remaken av TV-serien Pestens tid, om ABBA:s Voyage-album när det kom, och om avslutningen på Game of Thrones.
Så jag tänkte att det kunde bli trevligt att publicera nya recensioner här med jämna mellanrum; en gång i månaden kunde då vara lagom. På så sätt ser jag också till att hålla lite liv i bloggen. Det har ju varit dåligt med det på senare år … det har ibland gått åtskilliga månader i sträck då jag inte har lagt ut någonting. Har jag recensionerna att syssla med så kommer det ju i alla fall sådana regelbundet, även om det inte kommer något annat. (Fast jag hoppas förstås att det fortfarande ska kunna bli inlägg om annat också utöver recensionerna!)

Vad ska det bli recensioner av för något då?
Jo, det är just det som är det roliga tänkte jag. Jag föreställer mig att det skulle kunna bli recensioner av lite vad som helst, och att det kan variera mellan månaderna och vara ganska oförutsägbart. Det kan bli en recension av en bok, en film, en TV-serie eller ett TV-program, en skiva eller rentav en enstaka låt (om jag märker att jag bubblar av åsikter om en sådan) – men det kan också bli en recension av en teaterföreställning, en konsert, ett spel, en sevärdhet eller något helt annat som går att uttala sig om och sätta omdöme på.
Och jag tänker inte alltid nödvändigtvis vara dagsaktuell heller. Det kan nog förvisso ibland bli så att ”igelkotten recenserar” något alldeles nyutkommet, men det kan också lika gärna bli en recension av någon gammal klassiker eller annat verk som kan ha åtskilliga år på nacken. Allt beror på vad jag har lust att skriva om.
Beträffande tonen i recensionerna så kommer vissa av dem självklart att vara mycket positiva medan andra kan vara negativa. Det beror helt på.

Ja, jag kommer helt enkelt att recensera vad jag känner för och som jag känner för. Det får vi se. Jag vet just nu inte mer än ni. Bara att jag tänker betygsätta allt jag recenserar på en skala från 1 till 10 – och att jag för närvarande har en första recension på gång som jag tänkte inleda med endera dagen!
Förhoppningsvis kan detta bli en trevlig vana. Blir det inte det så är det bara för mig att lägga av igen. Men det känns som en rolig idé som kan vara värd ett testa ett tag åtminstone.
Häng gärna med när den första recensionen inom kort dyker upp, och så kan ni ju kika in här en gång i månaden och se vad som händer. (Ny recension kan komma såväl den 1:a dagen i en månad som den 31:a, men någon gång inom varje kalendermånad siktar jag på att få ut en.)
Dags att recensera!

Eller som Tage Danielsson har sagt: ”Om man inte kan hitta på något eget att skriva så kan man ju alltid bli recensent. Det är klart att eftersom man då egentligen hellre ville komma ut med något eget så är man lite småsur till lynnet redan från början. Läser recensenten sen en massa dåliga böcker eller ser dåliga filmer eller pjäser eller TV-program så blir han ju helt naturligt spritt språngande galen av ilska.
Vi får hoppas att jag inte faller i den recensentfällan åtminstone. 😊

Inga kommentarer: