onsdag 5 oktober 2016

Journalister till vänster


Då och då klagar folk på att journalister (till exempel på SVT) har sina politiska sympatier till vänster, och att detta är ett stort problem.

Är det verkligen det? Jag är inte så säker på den saken. Om journalister har vänsteråsikter och detta lyser igenom i deras nyhetsrapportering och gör den partisk, så är ju inte problemet att journalisterna har vänsteråsikter – problemet är snarare att de inte är professionella. För grejen är ju att en journalist på ett neutralt nyhetsmedium (rätta mig om jag har fel, jag är trots allt inte journalist själv) ska kunna rapportera och göra nyhetsurval på ett neutralt sätt, oavsett egen politisk uppfattning. Det borde därför inte spela någon roll hur en journalist står politiskt. De kan vara råmoderater eller marxister eller vad som helst – så länge det inte märks i det de skriver så gör det faktiskt ingenting. Det är bara på ledarsidorna som politiska åsikter kan få märkas, och faktum är att de flesta dagstidningar i Sverige ännu är borgerliga, så där har väl de klagande inte så mycket att klaga på …

Därför tycker jag att kritiken mot medias vänstervridning är lite … ja, vriden. Om SVT brister i sin journalistik så är det medarbetarnas icke-professionalism som är knuten, inte deras politiska åsikter. (Och jag kan mycket väl hålla med om att SVT-journalisterna inte alltid framstår som särskilt professionella, särskilt inte med tanke på deras förmåga att stava och sådant. :) )

Dagsfärsk skärmdump från SVT, med skrivfelen inringade av mig. Är SVT professionella …? :)

Om nu kritikerna verkligen envisas med att det är just journalisternas politiska åskådning som är problemet – att för många av dem står till vänster och att det inte borde vara så – då vill jag gärna veta hur kritikerna tänker lösa det. Hur i all världen bär man sig åt för att politiskt anpassa och kvotera en nyhetsredaktion, eller hela journalistkåren? Obligatorisk åsiktsregistrering för alla anställda? Högersympatisörer som urvalsgrupp vid antagningen till journalistutbildningen? Statliga ingripanden för att se till att politiskt passande personer är anställda på SVT? Är det verkligen särskilt lämpligt? Ska regeringen få lägga sig i media som de har börjat göra i Polen? Och är det inte diskriminerande att bli utesluten från ett arbete på grund av politisk uppfattning?

Kan man sedan över huvud taget vara säker på att journalister med högersympatier verkligen är bättre än vänstermänniskorna på att nyhetsrapportera neutralt? Vad är det som säger att de skulle klara av den saken i högre grad? (Hur neutralt något är ligger ju för övrigt väldigt mycket i betraktarens öga.)
Vet inte om jag kommer att få något svar på dessa funderingar, men jag kände för att lufta dem. :)

Inga kommentarer: